Zo verlaag je de Cost Per Lead met SEO

Voor veel bedrijven kan het erg interessant zijn om middels SEO proberen meer klanten te trekken. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen, waarbij je altijd de Cost Per Lead (CPL) in de gaten moet houden. Zo weet je namelijk hoe rendabel je strategie is en hoeveel winst er per lead (potentiële klant) te behalen is. Veel ondernemers kiezen ervoor om zelf hun SEO of SEA strategie op te zetten, maar dit is in veel gevallen niet aan te raden. Je SEO uitbesteden kan resulteren in een veel lagere CPL, doordat een marketing professional veel meer verstand heeft van deze zaken. Wil je weten hoe een SEO expert dat doet? Klik dan hier: https://www.doublesmart.nl/seo-uitbesteden/.

Wat is de Cost Per Lead (CPL)?

Allereerst moet je weten wat een lead is. Dit is namelijk niet per definitie een klant, maar wel iemand die interesse heeft getoond in jouw product of dienst. Het is dus een potentiële klant, die zijn gegevens heeft achtergelaten zodat jij hem kunt contacteren. Zowel met SEO als met SEA kun je leads genereren, waarbij de Cost Per Lead aangeeft hoeveel geld het gemiddeld kost om één lead binnen te halen. Je zet dus de totale kosten tegenover het aantal leads dat je binnenhaalt, waar vervolgens een gemiddelde uitrolt. Het is natuurlijk aantrekkelijk om deze CPL zo laag mogelijk te houden. Hoe je dat doet? Dat lees je hier!

1. Baken je doelgroep af

Het eerste wat erg belangrijk is bij het zo laag mogelijk houden van de CPL is je doelgroep, zeker als je advertenties instelt. Als je je advertentie enkel aan zeer relevante mensen laat zien is de kans groot dat ze als lead binnenhaalt. Is je doelgroep niet specifiek genoeg ingesteld? Dan haal je helaas mensen naar je website aan wiens wensen je (net) niet kunt voldoen. Je betaalt in dat geval wel voor de klik op je advertentie, maar het levert niets op.

2. Zorg voor duidelijke landingspagina’s en call-to-actions

Wanneer jouw potentiële klanten op je website terecht komen moet je het ze zeer gemakkelijk maken om hun contactgegevens achter te laten. Creëer dus opvallende call-to-actions en maak daarnaast een landingspagina die de lezer zowel prikkelt als informeert. Een geboeide lezer is een potentiële klant, en deze zul je gemakkelijker in een lead veranderen.

3. Creëer een verwachting

Wil je graag meer leads binnenhalen en zo de kosten laag houden? Zet er dan iets tegenover als iemand zich aanmeldt. Beloof bijvoorbeeld een gratis brochure op te sturen of een gratis adviesgesprek in te plannen. Het moet duidelijk zijn wat mensen kunnen verwachten van jouw kant, want als dat niet het geval is is het doorgaans minder interessant. Niemand houdt van onduidelijkheid, en zeker als je meer leads binnen wilt halen moet je een bepaald verwachtingspatroon wekken bij mensen. En dan waarmaken natuurlijk!